Is co-creatie het summum voor de klant??!!
Wat is co-creatie?
Een term die je steeds meer hoort is co-creatie. De klant betrekken bij de ontwikkeling van je producten/diensten/processen of marketinginspanningen klinkt voor zowel de producent als klant aantrekkelijk. Bovendien staan ons allerlei technologische middelen ter beschikking om steeds sneller en directer met elkaar in contact te komen. Co-creatie past dus helemaal bij deze tijd zou je dus zo op het eerste oog zeggen. Maar wat is co-creatie nu precies? Goede vraag maar lastig te beantwoorden omdat iedereen er zo zijn eigen betekenis aangeeft en aan mag geven. Co-creatie is hetgeen dat voor jou als producent of klant in gemeenschappelijkheid werkt. Er is slechts 1 gemene deler en dat is dat de gebruiker zijn eigen beleving mee vormt geeft. Hierbij is het overigens ook mogelijk dat gebruikers onderling waarde creëren.
Joppie
Wikipedia is daarvan een mooi voorbeeld. Maar hoe zit het dan met die klant want we dwalen af. Ziet u die al dolenthousiast op fora. Of hebt u al bekenden ontmoet die u graag wilden uitleggen welke rol zij hebben gespeeld in een co-creatieproces? Ik heb er nog niet veel ontmoet. Maar ze zijn er wel die enthousiastelingen. Er is echter een veel grotere groep die een meer neutrale houding aanneemt maar toch participeert. Als voorbeeld gebruik ik de Lay’s Maak de Smaak – competitie waar samen met de Nederlander werd gezocht naar een nieuwe smaak chips. Volgens het persbericht van Pepsico hebben 678.682 mensen een smaak ingezonden. Op het moment dat er iets te winnen was, kwam er dus meer dan voldoende reactie. Toen er op de laatste 3 kandidaten gestemd kon worden maakten 216.739 Nederlanders hiervan gebruik. Prima resultaten natuurlijk en de winnaar doet het uitstekend in de schappen van de supermarkt. Het leert ons echter ook dat de animo voor de actie dus aanmerkelijk groter was op het moment dat de klant een winstmogelijkheid werd geboden.
De klant en co-creatie
Wat betekent dit voor de klant en zijn betrokkenheid bij co-creatie. Volgens mij alleen maar goed nieuws. Klanten willen meedenken en het resultaat kan lonen voor zowel de producent als de klant zelf. Co-creatie moet echter niet in een te idealistisch daglicht worden gezet. Het is geen wonderprocedure die alleen maar zorgt voor blije gezichten. Het is vooral een methode die de klant die participeert de mogelijkheid geeft om zijn persoonlijke(v)oordeel mee te laten wegen. Joppie!!!