Hersenonderzoek: nieuwe marketinginzichten
Hersenonderzoek: nieuwe marketinginzichten
Posted by Blog 0 Comments 6 januari 2016

De strijd om aandacht wordt nog altijd gezien als hét centrale marketingprobleem. Hersenonderzoek laat echter zien dat we wensen niet in hoofden van consumenten kunnen inprenten maar dat we, omgekeerd, bij reeds bestaande behoeften en emoties moeten aanhaken.

Een ander voorbeeld is het recall-model, dat stelt dat bewuste herinnering een voorwaarde is voor effect. Uit hersenonderzoek blijkt echter dat een impliciet opslagsysteem in de hersenen veel relevanter is voor (koop)gedrag dan expliciete gedachten.

Reclame werkt dus ook zonder dat gebruikers zich die expliciet herinneren; 95 procent van het effect van marketing blijft impliciet. Ook de veronderstelling in veel onderzoek dat mensen informatie zouden kunnen geven over redenen voor hun gedrag is onjuist. Dat kunnen ze zelden. Meer impliciete metingen zijn dus nodig.

Bron: Absatzwirtschaft

Leave a reply

Contact

Het klantperspectief is, als spin-off van verdonk Organisatie-Advies, sinds 2006 een pragmatisch, resultaatgericht adviesburo dat organisaties begeleidt bij het realiseren en vermarkten van innovaties